Rozwój każdego dziecka to wyjątkowa podróż
– w Montessori Augustów dbamy o to, by przebiegała ona w sposób jak najbardziej przyjazny i dostosowany do indywidualnych potrzeb. Z radością informujemy, że w ramach tej misji realizujemy innowacyjny projekt: „Wykorzystanie metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena w zaburzeniach przetwarzania słuchowego”. Pierwszy etap już za nami i przyniósł wiele pozytywnych efektów, o czym świadczą liczne, pełne entuzjazmu wiadomości od Rodziców.
Czym jest przetwarzanie słuchowe?
Przetwarzanie słuchowe (ang. auditory processing) to szereg procesów neuronalnych, dzięki którym mózg interpretuje i rozpoznaje dźwięki docierające z otoczenia. W przeciwieństwie do ubytku słuchu, gdzie problem dotyczy samej percepcji fal dźwiękowych, zaburzenia przetwarzania słuchowego wynikają z nieprawidłowości w obróbce sygnałów w ośrodkowym układzie nerwowym. Oznacza to, że mimo prawidłowej wrażliwości słuchowej (testy audiometryczne nie wykazują deficytu), osoby z APD mogą mieć trudności z różnicowaniem, lokalizowaniem oraz rozumieniem mowy w warunkach pogorszonej słyszalności czy w hałasie. W praktyce przekłada się to na problemy w komunikacji, nabywaniu umiejętności językowych oraz w nauce czytania i pisania, ponieważ mózg nieefektywnie integruje i analizuje bodźce dźwiękowe. Dla dziecka z APD wyzwaniem staje się nie tylko słyszenie, ale przede wszystkim rozumienie i odpowiednie reagowanie na komunikaty dźwiękowe.
Na czym polega Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena?
Metoda Johansena opiera się na codziennym odsłuchiwaniu w domu specjalnie dobranych nagrań przez 10–15 minut, przy wykorzystaniu słuchawek nausznych. Co ważne – nagrania dobierane są indywidualnie, dzięki czemu trening jest maksymalnie dopasowany do potrzeb konkretnego dziecka. Celem jest usprawnienie przetwarzania bodźców słuchowych i wzmocnienie zdolności słuchowych, co przekłada się na lepszą komunikację oraz samopoczucie dziecka w życiu codziennym i edukacji.
Kto może skorzystać z treningu?
Z metody Johansena korzystają u nas dzieci z przedszkola i szkoły podstawowej. Jej zalety mogą okazać się szczególnie pomocne dla dzieci z:
-
- trudnościami w koncentracji uwagi,
-
-
- nadwrażliwością słuchową na określone dźwięki,
-
- kłopotami z rozumieniem ustnych komunikatów,
-
- trudnościami w czytaniu i pisaniu,
-
- problemami z radzeniem sobie z emocjami,
-
- wyzwaniami w komunikacji (opóźniony rozwój mowy, niewłaściwa artykulacja).
Regularny trening słuchowy pomaga w lepszym skupieniu uwagi, zmniejsza nadwrażliwość słuchową i sprzyja bardziej precyzyjnemu rozumieniu komunikatów. Dzięki temu dzieci rozwijają pewność siebie, poprawiają swoje relacje z rówieśnikami, a także zwiększają efektywność w nauce.
Nasze dotychczasowe doświadczenia i plany na przyszłość
Pierwszy etap projektu zakończył się sukcesem, a rodzice dzieci, które wzięły w nim udział, potwierdzają korzystne zmiany. Obserwujemy:
-
- lepsze radzenie sobie z emocjami,
-
-
- wyraźną poprawę koncentracji,
-
- zwiększoną pewność siebie w sytuacjach społecznych,
-
- postępy w rozwoju mowy i komunikacji.
Te pozytywne informacje motywują nas do kontynuowania działań i rozpoczęcia kolejnego etapu projektu, którym obejmiemy znacznie większą grupę dzieci.
W Montessori Augustów wierzymy, że odpowiednie indywidualne wsparcie pozwala dzieciom w pełni rozwijać swój potencjał – nie tylko edukacyjny, lecz także emocjonalny i społeczny.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat metody Johansena i naszych dotychczasowych doświadczeń, zapraszamy do kontaktu lub do śledzenia informacji na naszym blogu.