W 1913 r. „New York Tribune” nazwał ją najbardziej interesującą kobietą Europy i choć Maria Montessori miała wówczas zaledwie czterdzieści trzy lata, droga jaką przebyła do tego tytułu była długa i pełna wytężonej pracy.

Urodzona w religijnej rodzinie zawsze przywiązywała dużą uwagę do kwestii wiary. Była przy tym bardzo aktywna na polu społecznym. Przełom XIX i XX w. był we Włoszech okresem intensywnego rozwoju ruchów kobiecych, otwierając przed kobietami nowe możliwości, z których młoda Maria Montessori nie wahała się skorzystać. Jako jedna z pierwszych kobiet w kraju ukończyła studia medyczne. Świeżo upieczona, ambitna lekarka rozpoczęła swoją pierwszą pracę w rzymskim zakładzie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. To tu po raz pierwszy zauważyła u dzieci naturalne dążenie do aktywności. W oparciu o ich obserwację Montessori zaczęła tworzyć pierwsze pomoce, kształcące zmysły i codzienne praktyczne czynności. Jej podopieczni poczynili ogromne postępy w rozwoju, a  wiadomość o wyjątkowych efektach pracy młodej lekarki obiegła Włochy, a wkrótce cały świat.

W 1907 r. otworzyła pierwsze przedszkole. Wszystko w nim było zrobione z myślą o dzieciach. Miały one czuć się tam jak w domu, co odzwierciedlała nazwa „Casa dei Bambini” czyli „Dom dzieci”. Uczęszczały do niego dzieci z ubogich rodzin zamieszkujących robotniczą dzielnicę. Maria Montessori przeniosła na grunt nowej placówki doświadczenia z ośrodka dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wiedziała już, że zarówno dzieci zdrowe jak i chore mają te same potrzeby – potrzebę rozwoju i szacunku. Myśl ta stała się głównym filarem jej metody.

W ciągu dwóch lat powstały cztery nowe przedszkola we Włoszech i Szwajcarii. Stopniowo zaczęły pojawiać się kolejne placówki. W 1915 r. Maria Montessori wraz z synem otworzyli w Barcelonie Centrum Kształcenia Nauczycieli. Metoda Montessori stała się znana i obecna na wszystkich kontynentach. W 1929 r. Maria powołała do życia Międzynarodowe Stowarzyszenie Montessori (Association Montessori Internationale), które miało na celu zachowanie integralności jej dzieła oraz kontynuację działań po jej śmierci (AMI działa do dzisiaj, a od 2015 r. jest obecne również w Polsce).

Okres rządów faszystowskich był trudnym czasem dla edukacji opartej na idei wolności i pokoju. Wiele placówek zamknięto, a sama Montessori zmuszona była opuścić Włochy. Poza granicami kraju realizowała szerokie działania na rzecz pokoju. Zaproszona do Indii uciekła przed nazistowską inwazją na Holandię.

Dr Maria Montessori zmarła w 1952 r. w Holandii. Do końca swojego życia podróżowała po Europie i Indiach. Z uśmiechem na twarzy uczyła nauczycieli, oglądała placówki i rozmawiała z dziećmi. Była trzykrotnie nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla. Metoda Marii Montessori jest obecnie bardzo popularna w USA, Indiach, Niemczech, Holandii a nawet Chinach, Rosji i Japonii