Przedszkole Montessori
Przedszkole Montessori
Strona Przedszkola Montessori w Augustowie, wychowanie i edukacja z pasją.
  • AKTUALNOŚCI
    • MEDIA O MONTESSORI
    • SPOTKANIA I WARSZTATY
    • NEWSLETTER
  • O NAS
    • O NAS
    • WIZJA I MISJA
    • NASZ BLOG
    • PARTNERZY
  • MONTESSORI
    • MONTESSORI
    • MARIA MONTESSORI
    • PODSTAWY METODY MONTESSORI
      • PRZYGOTOWANE OTOCZENIE
      • FAZY WRAŻLIWE
      • GRUPY MIESZANE WIEKOWO
      • PRACA WŁASNA
      • ROLA NAUCZYCIELA
      • WOLNOŚĆ I DYSCYPLINA
      • POMOCE MONTESSORI
      • POLARYZACJA UWAGI
    • MONTESSORI W DOMU
  • PRZEDSZKOLE
    • PRZEDSZKOLE
    • GALERIA
    • FILMY
    • PLAN DNIA
    • JEDZENIE
    • BLISKOŚĆ NATURY
    • ZAPISY
      • ZASADY REKRUTACJI
      • OFERTA I CENNIK
      • ZAPISZ DZIECKO
    • CZĘSTE PYTANIA
    • PRACA W PRZEDSZKOLU
  • SZKOŁA
    • O NASZEJ SZKOLE
    • ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
    • ORGANIZACJA
    • REKRUTACJA
  • EDUKACJA DOMOWA
  • KONTAKT
MENU CLOSE back  

POMOCE MONTESSORI

„Specjalne”, przeważnie drewniane zabawki – to jedno z najpopularniejszych skojarzeń z metodą Montessori. Faktycznie, pomoce rozwojowe, zwane inaczej materiałem rozwojowym Marii Montessori, to jeden z najważniejszych nośników jej idei. Ten starannie zaprojektowany zestaw narzędzi ma bowiem za zadanie pobudzać i wspierać dziecko na każdym etapie rozwoju, zgodnie z wrażliwymi fazami.

Żadna inna metoda nauczania przedszkolnego i szkolnego nie dysponuje tak rozbudowanym zestawem pomocy. Maria Montessori opracowała go wraz ze swoimi uczniami, w oparciu o własne doświadczenia oraz osiągnięcia francuskich psychologów, Jeana Itarda i Edouarda Seguina.

Poszczególne grupy pomocy, stosowane na poziomie edukacji przedszkolnej, służą do:

  • praktycznych ćwiczeń dnia codziennego (np. wiązanie sznurówek)
  • kształcenia zmysłów
  • edukacji językowej
  • edukacji matematycznej
  • zdobywania wiedzy o świecie
  • wychowania religijnego

Pomocą może być zarówno zestaw do krojenia marchewki, dzbanuszki z wodą, sznurek z koralikami do nawlekania, zestaw do odklejania z kopert znaczków pocztowych, ruchomy alfabet, jak i zbiór kamieni, przyniesionych ze spaceru.

  • Przykład pomocy  sensorycznej: różowa wieża. Wieża składa się z dziesięciu różowych sześcianów, z których najmniejszy ma wielkość 1 cm, a największy – 10 cm. Przy jej pomocy dzieci uczą się posługiwania pojęciami duży-mały i rozpoznawania relacji większy-mniejszy. Wielkość przedmiotu i jego ciężar poznawane są przede wszystkim przy użyciu rąk. Dodatkowym celem tej pomocy jest sensoryczne doświadczenie systemu dziesiętnego. Dzięki różnym ustawieniom dzieci mogą zdobywać informacje dotyczące liczb i geometrii.
  • Przykład pomocy dnia codziennego: zestaw do przelewania wody z dzbanka do kubka. Zestaw ten to wstęp do bardziej skomplikowanych czynności. Umiejętność przelewania wody jest wykorzystywana w życiu codziennym, ale manipulowanie dużym dzbankiem znajduje kontynuację w dalszych ćwiczeniach usprawniających ruch ręki, takich jak nalewanie wody do wyznaczonego poziomu czy celowanie do coraz mniejszych naczyń. Za każdym razem ćwiczony jest nadgarstek i mięśnie dłoni, później niezbędne do nauki pisania.

Cały materiał jest ze sobą logicznie powiązany i stanowi integralną całość. Każda grupa pomocy jest podstawą do kolejnych, bardziej skomplikowanych i abstrakcyjnych działań. Układ ten jest niezmienny od przedszkola aż po gimnazjum, dzięki czemu uczeń może w każdej sytuacji cofnąć się do poprzedniego etapu lub też pogłębić wiedzę w danej dziedzinie, przy użyciu następnego zestawu. Nauka przy użyciu pomocy nadaje zdobywanej wiedzy wymiar praktyczny.

Szczególnym wyróżnikiem montessoriańskich pomocy jest możliwość samodzielnego sprawdzenia poprawności wykonanego zadania oraz zauważenia i skorygowania ewentualnych błędów. Ta funkcjonalność pozwala kształtować w dziecku samodzielność, ale też buduje wiarę we własne siły i pragnienie podejmowania coraz to nowych wyzwań.

Pomoce Montessori cechuje prostota, estetyka i przemyślana konstrukcja. Zbudowane z naturalnych materiałów, w ciepłych jasnych barwach są jednymi z istotnych elementów przygotowanego otoczenia. Nauczyciel dba o to, by uczynić to otoczenie żywym, dostosowując je – także poprzez własnoręcznie przygotowane pomoce – do bieżących zainteresowań i indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

Zobacz również:

WSTĘP
27 kwietnia 2016
PRZYGOTOWANE OTOCZENIE
27 kwietnia 2016
FAZY WRAŻLIWE
27 kwietnia 2016
GRUPY MIESZANE WIEKOWO
27 kwietnia 2016
PRACA WŁASNA
27 kwietnia 2016
ROLA NAUCZYCIELA
27 kwietnia 2016
PODSTAWY METODY MONTESSORI
  • PRZYGOTOWANE OTOCZENIE
  • FAZY WRAŻLIWE
  • GRUPY MIESZANE WIEKOWO
  • PRACA WŁASNA
  • ROLA NAUCZYCIELA
  • WOLNOŚĆ I DYSCYPLINA
  • POMOCE MONTESSORI
  • POLARYZACJA UWAGI
Telefon

+48 570 580 399

Kontakt

Przedszkole Montessori w Augustowie

ul. Wybickiego 58
16-300 Augustów
przedszkole@montessori.augustow.pl

Find us on:

FacebookMailWebsite
Newsletter

    Jeśli chcesz być informowany o aktualnościach, zostaw nam swój email:

    Przedszkole Montessori
    Copyright 2016

    Projekt i wykonanie: Plasticz

    Cleantalk Pixel