W naszym przedszkolu kierujemy się wartościami chrześcijańskimi, staramy się wspierać rodziców i współpracować z nimi w całym procesie wychowania, także w aspekcie duchowości.
Wychowanie religijne, jako kwestia niezwykle delikatna i osobista, wymaga ogromnego wyczucia i zrozumienia, zarówno ze względu na osobisty stosunek konkretnej rodziny do religii, jak i silny wpływ nauczyciela i grupy przedszkolnej na rozwój osobowości naszych podopiecznych, a co za tym idzie ich stosunek do wiary.
Doświadczenia (zarówno nasze własne, jak i wielu pedagogów przedszkolnych) pokazują, że już w wieku 3-4 lat często zupełnie naturalnie, obok np. wrażliwości na liczenie czy poznawanie przyrody, pojawia się u dzieci etap zainteresowania obszarem duchowym. Często przejawia się w zwykłych codziennych rozmowach dzieci. W naszym przedszkolu dokładamy wszelkich starań, by zapewnić dzieciom bezpieczne wzrastanie również w tym obszarze. Dzieci, jako istoty o ogromnym wewnętrznym bogactwie, są w pełni wyposażone do odkrywania własnej duchowości i wzrastania w niej.
Aby móc jak najlepiej odpowiedzieć na te potrzeby, czerpiemy m.in. z „Katechezy Dobrego Pasterza” – podejścia opracowanego specjalnie dla dzieci w wieku przedszkolnym, w oparciu o podstawy stworzone przez Marię Montessori, Sofię Cavaletti i Giannę Gobbi, docenione między innymi przez papieży Pawła VI (1) oraz Jana Pawła II.
Chcemy wspierać rodziców w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: W jaki sposób rozmawiać o Bogu z dzieckiem? Jak przygotować je do mszy świętej? Jak uczyć modlitwy? Jak rozbudzić zainteresowanie Pismem Świętym? W jaki sposób podjąć współpracę z katechetą?
Zakładamy, że nauczyciel może pomagać dziecku w dochodzeniu do wiary, ale nie może go w tym wyręczać ani niczego narzucać. Aby proces ten przebiegał harmonijnie, niezbędne jest również odpowiednio przygotowane otoczenie. Dlatego m.in. staramy się odpowiednio przygotować nauczycieli katechetów, a w każdej sali przedszkolnej znajduje się kącik religijny, w którym dziecko może inicjować rozwój swojej wiary. Na tym etapie następuje to głównie poprzez przypowieści biblijne inne fragmenty Nowego Testamentu, umożliwiające budowanie relacji z Jezusem, jako realną historyczną postacią. Więcej o podejściu można przeczytać w książce Katecheza Dobrego Pasterza dostępnej w naszej przedszkolnej biblioteczce dla rodziców ewentualnie linki: tutaj lub tutaj.
„A co jeśli jesteśmy rodziną niewierzącą/wyznajemy inną religię?”
W żaden sposób nie ograniczamy dostępu do naszego przedszkola rodzinom niewierzącym lub wyznającym inną religię mającą za podstawę dobro oraz miłość i szacunek do Boga i ludzi. Z drugiej strony nie ograniczamy też żadnym dzieciom dostępu do wykorzystywanych przez nas w klasie materiałów rozwojowych i nie wykluczamy dzieci z prowadzonych zajęć.
(1) Centenary of the birth of Maria Montessori, L’Osservatore Romano, 1 October 1970.