GRUPY MIESZANE WIEKOWO
Na osiedlowym podwórku, na placu zabaw, w rodzinie – poza szkolną rzeczywistością dzieci rzadko funkcjonują w grupach jednolitych pod względem wieku. Pedagogika Marii Montessori wykorzystuje ów naturalny potencjał mieszanych wiekowo grup, by zapewnić najlepsze warunki rozwoju społecznego dziecka, przynoszące jednocześnie korzyści edukacyjne. Życie towarzyskie dzieci, to nie tylko dodatek – to istotny aspekt każdego przedszkolnego dnia.
Dzięki obecności dzieci w różnym wieku w grupie mają szansę zaistnieć realne sytuacje społeczne. Na gruncie ciepłej, „rodzinnej” atmosfery nawiązują się i budują różnorodne, trwałe relacje, pierwsze przyjaźnie, rodzą się też konflikty, które dzieci w naturalny, bezpieczny sposób uczą się rozwiązywać. Nauczyciel wspiera budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku, pomagając wykorzystać rozmaite sytuacje w celu ich wzmocnienia oraz hamując przejawy niezdrowej rywalizacji.
Młodsze dzieci obserwują swoich starszych kolegów, próbując je naśladować, mogą też liczyć na ich pomoc. Wzmacnia to ich poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, uczy otwierać się na korzystanie z pomocy innych. Starsze stają się wzorem do naśladowania. Jest to dla nich nie tylko nauka odpowiedzialności i wyrozumiałości, ale też źródło głębokiej satysfakcji – dając przykład młodszym kształtują w sobie pierwsze cechy lidera, czerpiąc równocześnie z licznych okazji do ugruntowania nabytej wiedzy i umiejętności.
Dziecko od najmłodszych lat wzrasta w kulturze wzajemnej życzliwości. Mieszane wiekowo grupy pozwalają na wyeliminowanie zachowań rywalizacyjnych. Dzieci, prezentując różny poziom umiejętności czy dojrzałości, uczą się czerpać od siebie nawzajem, bez obawy, że zostaną przyrównane do kolegów, którzy są na innym etapie gotowości do przyswojenia danej treści. Kluczem do metody Montessori jest zrozumienie, że gotowość ta pojawia się niezależnie od wieku i ma bardzo indywidualny charakter – rolą świadomego nauczyciela jest zatem uważna obserwacja tego procesu i reagowanie we właściwych momentach.