ROLA NAUCZYCIELA
„On bowiem nauczy się od dziecka środków i sposobu jego wychowania, nauczy się od dziecka, w jaki sposób może się udoskonalić jako wychowawca.”
Nawet najlepiej przygotowane otoczenie i najstaranniej dobrane pomoce nie wystarczą, by poprowadzić dziecko ku kolejnym odkryciom, zapewniając jednocześnie jego harmonijny rozwój. Niezbędnym elementem tej układanki jest osoba nauczyciela. Nauczyciel Montessori to nie tylko twórca i organizator otoczenia dla edukacji, jest niczym naukowiec, który z pasją podchodzi do każdego zadania, a jego entuzjazm i zainteresowanie człowiekiem są główną siłą napędową procesu wychowania.
Nauczyciel, niczym naukowiec obserwuje każde dziecko, aby wiedzieć na jakim jest poziomie rozwoju i jakie aktywności można mu zaproponować. W rezultacie dziecko samo wyznacza kierunek, a dorosły jedynie za nim podąża. Nawiązując indywidualny kontakt z każdym dzieckiem, pomaga mu rozwijać niepowtarzalny potencjał, a kiedy trzeba opracowuje też indywidualne pomoce rozwojowe.
„Szczęśliwym zadaniem nauczyciela jest pokazać drogę do doskonałości, zapewniając środki i usuwając przeszkody, poczynając w tym wysiłku od siebie, bowiem nauczyciel może być największą przeszkodą ze wszystkich.”
Nauczyciel montessoriański towarzyszy dziecku na jego ścieżce rozwoju. Jest przy tym uważnym doradcą. Pomaga, gdy dziecko wyrazi taką potrzebę, ale nie wyręcza i nie narzuca się. Jego zadaniem jest zapewnienie dziecku możliwości próbowania i doświadczania. Nauczyciel pokazuje, w jaki sposób posługiwać się pomocami. W razie błędu – zamiast ocenić czy skrytykować – robi to jeszcze raz. Wspólnie z dziećmi ustala też reguły pracy w grupie i przypomina o ich przestrzeganiu.
Nauczyciel pamięta o tym, że dzieci są równie uważnymi obserwatorami. Dlatego przywiązuje dużą wagę do swojego zachowania, sposobu wyrażania się. Jest spokojny, potrafi słuchać, dba o porządek. Mówi cicho, aby i dzieciom było łatwiej się wyciszyć. Stwarza w ten sposób warunki do głębokiej koncentracji, umożliwiając dziecku przeżycie polaryzacji uwagi.